Jak przenieść WordPressa na inny serwer? – część 2

Blog WordPress

W tym wpisie zobaczysz dalszą część filmu, w którym pokazuję co dalej robię, aby przenieść WordPressa na inny serwer. W poprzedniej części skończyłem na instalacji WordPressa na nowym serwerze, na który przenoszę stronę internetową.

 

Jak przenieść WordPressa na inny serwer? – część 2

 

Wskazówka przed przenosinami plików

Gdybyś zapomniał usunąć niepotrzebne wtyczki i motywy w panelu administracyjnym WordPressa, to możesz to zrobić ręcznie. W katalogu wp-content jest katalog themes, w którym są motywy oraz plugins, w którym są wtyczki. Każdy motyw i wtyczka ma swój katalog o nazwie jak nazwa motywu lub wtyczki. Usuń katalogi wtyczek i motywów, których nie potrzebujesz na nowym serwerze. To przyśpieszy Ci proces kopiowania plików z katalogu wp-content na serwer.

Po instalacji WordPressa należy załadować bazę danych z pliku, który wcześniej utworzyłeś oraz przenieść przygotowane wcześniej pliki. Zanim to zrobisz upewnij się, czy wersja WordPressa na obu serwerach jest taka sama. Jeśli jest różna to najpierw zrób aktualizację WordPressa. Dopiero po aktualizacji zajmij się dalszymi krokami.

 

Co zmienić w kopii bazy danych przed jej przeniesieniem?

Zanim załadujesz kopię bazy danych, należy zmodyfikować plik kopii. Jeśli tak jak w moim przypadku zmieni się coś w adresie Twojej strony internetowej, to ta zmiana jest konieczna. U mnie zmieni się domena i nazwa katalogu, w którym będzie moja strona.

Otwórz plik kopii bazy danych w edytorze tekstu. Polecam skorzystać darmowego edytora Notepad++, w którym tekst będzie łatwy od odczytania. W tym programie skorzystaj z funkcji Szukania i Zamiany. Znajdziesz ją w menu Szukaj -> Szukaj. Możesz też użyć skrótu klawiaturowego wciskając jednoczenie klawisz Ctrl i F.

Zmiana domeny w bazie danych

W okienku, które się pojawi w polu Szukany tekst wpisz adres Twojej strony, którą przenosisz. W moim przypadku strona jest na serwerze lokalnym i w katalogu blog, więc adres wygląda tak: http://localhost/blog.

Jeśli przenosisz stronę między domenami, to po http:// wpisz nazwę swojej starej domeny. Jeśli przenosisz stronę bezpośrednio z domeny, a nie z katalogu, to wpisz tylko samą nazwę domeny, np. http://moja-domena.pl

Przejdź do zakładki Zamień. W polu Zamień na wpisz adres strony po jej przeniesieniu. U mnie to będzie adres http://jak-zalozyc-bloga.pl/test. Jak przenosisz stronę bezpośrednio na nową domenę, bez użycia katalogu, to Twój adres będzie wyglądał w tym stylu http://nowa-domena.pl. Na koniec kliknij przycisk Zamień wszystkie. Dostaniesz informację o ilości podmian tekstu w pliku. Zapisz zmiany w pliku.

 

Jak odtworzyć bazę danych?

Przejdź na swój nowy serwer, na który przenosisz stronę www. Zaloguj się do panelu administracyjnego serwera. Znajdź opcję do zarządzania bazą danych. Poszukaj phpMyAdmin, bo właśnie w tym panelu będziesz mógł załadować kopie bazy danych. Jeśli nie masz takiego panelu, to u Ciebie inaczej to się nazywa. Może to być na przykład Backups, czyli kopie zapasowe. Jeśli nie możesz nic takiego znaleźć lub nie jesteś pewny, gdzie możesz odtworzyć bazę danych, to skontaktuj się z administratorem Twojego hostingu www.

Gdy znajdziesz się w panelu phpMyAdmin, zobaczysz po lewej stronie nazwy baz danych. Kliknij ta nazwę, która odpowiada bazy danych dołączonej do Twojej instalacji WordPressa. Jak nie wiesz, która to baza, to możesz to zobaczyć w pliku wp-config.php. Napisałem o tym w pierwszej części tego artykułu. Do plików na serwerze dostaniesz się przez klienta FTP, np. FileZilla. W innym artykule pokazałem jak obsłużyć program FileZilla.

Jak usunąć tabele bazy danych phpMyAdmin

Po kliknięciu właściwej nazwy bazy danych, pojawi się lista tabel w tej bazie. Kolejnym krokiem jest usunięcie wszystkich tabel z bazy, aby była ona pusta. W tym celu kliknij na dole strony link Check All, to zaznaczysz wszystkie tabele. Następnie z listy obok wybierz polecenie Drop. Po tym wyborze pojawi się komunikat z zapytaniem do bazy danych. Kliknij przycisk Yes, aby potwierdzić wykonanie usunięcia wszystkich tabel bazy danych.

Import bazy danych phpMyAdmin

Po tej czynności po lewej stronie znikną wszystkie tabele. Z menu górnego kliknij przycisk Import. Następnie kliknij przycisk Wybierz i wybierz plik kopii bazy danych, który wcześniej utworzyłeś i zmodyfikowałeś. Na koniec kliknij w przycisk Go na dole strony. Po chwili baza danych zostanie wypełniona nowymi tabelami. Baza danych jest gotowa i możesz teraz przejść do skopiowania niezbędnych plików.

 

Jak przenieść pliki WordPressa?

W Twojej nowej instalacji WordPress trzeba najpierw pozbyć się katalogu wp-content z jego zawartością. Zaloguj się do swojego hostingu w programie FTP jak FileZilla. Po prawej stronie okna masz swoje pliki na hostingu. Powinieneś tam mieć katalog public_html lub www. Otwórz ten katalog. Jeśli instalowałeś WordPressa bezpośrednio na domenie, to od razu zobaczysz pliki i katalogi WordPressa. Jeśli instalowałeś jak ja w katalogu, to otwórz katalog Twojej instalacji. W tym katalogu masz pliki WordPressa. Kliknij katalog wp-content. Następnie wciśnij na klawiaturze klawisz Delete i w okienku kliknij Tak, aby potwierdzić chęć usunięcia tego katalogu.

Wskazówka przed usunięciem katalogu wp-content

Zależnie jak dużo masz tam plików, to potrwa od kilku do kilkunastu minut. Przed usunięciem katalogu wp-content warto usunąć wtyczki i motywy przez panel administracyjny WordPressa. W ten sposób usuniesz szybciej większość plików w katalogu wp-content. To przyśpieszy usuwanie zawartości tego katalogu w FileZilli.

Teraz skopiuj katalog wp-content, który wcześniej skopiowałeś z poprzedniego serwera, na nowy serwer. Możesz zrobić sobie kilkanaście minut przerwy, bo tyle czasu potrwa kopiowanie.

Kolejnym opcjonalnym krokiem jest skopiowanie plików na serwer, które sam dodatkowo wcześniej utworzyłeś.


Jeśli podoba Ci się artykuł to kliknij poniżej przycisk „Lubię to!”.

Paweł Protaś podpis

Ostatnia część artykułu

Podziel się na:
  • Facebook
  • Wykop
  • Twitter
  • Blip
  • Śledzik
  • Google Bookmarks
  • Gadu-Gadu Live
  • Blogger.com
  • co-robie
  • Forumowisko
  • Kciuk.pl
  • LinkedIn
  • Drukuj

Komentarze: 2

  1. Bardzo pomocna instrukcja. Przy przenosinach tak łatwo jest coś popsuć i narobić sobie dodatkowej pracy. Dzięki za jasne i klarowne wytłumaczenie jak się zabrać za migracje mojego bloga.

  2. Mieszko pisze:

    Dzięki, własnie tego szukałem. Bardzo pomocny opis.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

Czemu służy to pytanie?