Jak przenieść WordPressa na inny serwer? – część 1

Blog WordPress

W poprzednim artykule i filmie pokazałem jak uruchomić serwer na swoim komputerze, a następnie jak zainstalować WordPressa na lokalnym serwerze. Teraz tylko pytanie jak taką stronę przenieść na serwer w Internecie. Również może pojawić się pytanie jak przenieść WordPressa na inną domenę lub między dowolnymi serwerami. Na te pytania odpowiem w tym artykule.

 

Jak przenieść WordPressa na inny serwer? – część 1

 

Na początku filmu pokazałem jakie wprowadziłem zmiany na stronie stworzonej na WordPress. Stworzyłem nowy wpis i stronę statyczną. Umieściłem tam trochę tekstu i obrazki. Zmieniłem menu główne. Zmieniłem motyw. Zainstalowałem 3 podstawowe wtyczki dla pozycjonowania, bezpieczeństwa i skrócenia czasu otwierania strony. Wprowadziłem kilka zmian w tych wtyczkach.

Zrobiłem tak dużo różnych zmian po to, aby Ci zademonstrować, jakie zmiany powstaną w plikach WordPressa i w bazie danych. Specjalnie wybrałem te wtyczki, bo warto z nich skorzystać i często są używane, a wnoszą zmiany w pewne pliki WordPressa, o których będę mówił.

Moim celem jest pokazanie Ci w jaki sposób przenieść dowolną stronę na WordPressie na dowolny serwer i domenę. Pokażę Ci jakie problemy możesz spotkać podczas przenosin WordPressa i jak z nimi sobie radzić.

 

Jak utworzyć kopię zapasową bazy danych?

Wszystkie dane na temat treści strony, ustawień i działania wtyczek przechowywane są w bazie danych. Pierwszym krokiem do przenosin będzie zrobienie kopii zapasowej bazy danych. Najbardziej popularnym panelem do zarządzania bazami danych jest phpMyAdmin. Jeśli przenosisz stronę z hostingu, a nie z lokalnego serwera, to też powinieneś mieć dostęp do bazy danych z takiego panelu. Zademonstruję to na przykładzie tworzenia kopii bazy danych na moim serwerze lokalnym.

Panel kontrolny serwera XAMPP

Uruchom panel kontrolny XAMPP i włącz moduły serwera Apache i MySQL. Gdy oba moduły będą włączone (poznasz to po zielonym kolorze pod napisem modułów)  to kliknij w przycisk Admin obok modułu MySQL. Pojawi Ci się okienko do logowania do phpMyAdmin. Wpisz hasło jakie wcześniej nadałeś dla użytkownika root.

Baza danych w phpMyAdmin

Po zalogowaniu, po lewej stronie zobaczysz listę wszystkich baz danych. Kliknij nazwę bazy danych, która jest połączona z Twoją stroną na WordPress. Jeśli nie wiesz, która to baza, to możesz to sprawdzić w pliku wp-config.php w katalogu Twojej strony na WordPressie. Gdzie dokładnie w tym pliku jest to zapisane, to zobaczysz w dalszej części filmu. Nazwa bazy danych jest zapisana w takiej linijce:

define('DB_NAME', 'blog');

po słowie DB_NAME po przecinku i w apostrofach to jest nazwa bazy danych. W moim przypadku baza nazywa się blog.

Po kliknięciu w nazwę bazy w phpMyAdmin zobaczysz strukturę bazy w postaci listy tabel.

Eksport bazy danych w phpMyAdmin

Kliknij w górnym menu przycisk Export. Zostaw tak jak jest ustawiony format na SQL i kliknij przycisk Go. Po chwili utworzy Ci się plik tekstowy, w którym zapisane są polecenia języka SQL zrozumiałego bazie danych, które odtworzą Twoją bazę danych. Plik kopii bazy już masz.

Inną opcją jest zainstalowanie wtyczki, która stworzy kopię bazy danych. Jednak nie polecam tej opcji przy przenosinach, bo czasem wtyczki mogę nie zrobić w pełni dobrze tej kopii. Dlatego lepiej jak zrobisz kopię przez panel phpMyAdmin lub inny panel dostępny na Twoim serwerze.

 

Jakie pliki WordPressa skopiować?

Teraz zrób kopię plików WordPressa. Nie ma konieczności, aby kopiować wszystkie pliki. Przejdź do katalogu, gdzie masz pliki Twojej strony na WordPressie. Jeśli robisz kopię plików z hostingu, to w katalogu public_html lub www znajdziesz pliki stron internetowych. Natomiast u mnie to będą pliki na serwerze na moim komputerze. W katalogu xampp przechodzę do katalogu htdocs. Pliki mojej strony znajdują się w katalogu blog, więc przechodzę dalej do tego katalogu.

W WordPress jest jeden katalog, w którym są pliki ulegające często zmianie. Chodzi o katalog wp-content. W nim masz katalogi z motywami, wtyczkami, tłumaczeniami i wszystkimi wrzuconymi plikami do galerii plików WordPressa. Jak już pewnie się domyślasz, to właśnie ten cały katalog z całą jego zawartością masz skopiować.

Warto przed skopiowaniem całej zawartości katalogu wp-content, usunąć nieużywane motywy i wtyczki. Przejdź do panelu administracyjnego WordPressa i usuń zbędne dodatki. W ten sposób mniej plików przeniesiesz na nowy serwer. Dzięki czemu zaoszczędzisz miejsce na serwerze oraz szybciej skopiujesz pliki na serwer, bo będzie ich mniej.

Następnie w katalogu głównym WordPressa skopiuj 2 pliki: .htaccess i wp-config.php. Te pliki zostały zmodyfikowane przez zainstalowane wtyczki, dlatego trzeba je skopiować.

Opcjonalnie skopiuj jeszcze inne pliki utworzone poza WordPressem, które chcesz przenieść razem ze stroną na inny serwer.

 

Jak zainstalować WordPress?

Gdy już masz kopię tych wszystkich plików i kopię bazy danych, to możesz teraz zabrać się za instalację WordPressa na serwerze, na który chcesz przenieść swoją stronę. Możesz to zrobić na 2 sposoby. Pierwszy to klasyczna instalacja, jaką Ci pokazałem w poprzednim artykule na swoim lokalnym serwerze.

Wygląda to tak, że najpierw tworzysz nowa bazę danych. Następnie kopiujesz na serwer pobraną paczkę instalacyjną WordPressa. Po tym wpisujesz w adresie przeglądarki internetowej adres do swojej strony. Np. jeśli umieściłeś pliki WordPressa na domenie moja-domena.pl w katalogu blog, to adres będzie tak wyglądał: http://moja-domena.pl/blog. Jak robisz to na serwerze lokalnym to zamiast moja-domena.pl wpisz localhost.

Drugi sposób to instalacja poprzez gotową aplikację na serwerze. Ten sposób ja wykorzystam na moim hostingu. W tym sposobie wystarczy, że uzupełnisz parę pól formularza, a całą instalacją WordPressa i bazy danych zajmuje się aplikacja. Szybszy i wygodniejszy sposób.

Instalujesz swoją stronę w domenie głównej lub w katalogu. Jeśli przenosisz bloga, który ma być dostępny w Internecie pod nazwą Twojej domeny, to podczas instalacji w polu Katalog instalacji nic nie wpisuj. Natomiast jeśli chcesz przenieść stronę do katalogu tak, że adres do Twoje strony będzie wyglądał w ten sposób http://moja-domena.pl/blog, to w polu Katalog instalacji wpisz nazwę katalogu, w którym ma być umiejscowiona Twoja strona.

Na filmie pokazuję przenosiny z serwera lokalnego do hostingu i do nowego katalogu, czyli w moim przypadku zmieni się nazwa domena i nazwa katalogu w adresie strony po przenosinach.

U mnie wygląda to tak:

Adres strony, którą przenoszę – http://localhost/blog

Adres strony po przeniesieniu – http://jak-zalozyc-bloga.pl/test


Jeśli podoba Ci się artykuł to kliknij poniżej przycisk „Lubię to!”.

Paweł Protaś podpis

Druga część artykułu

Podziel się na:
  • Facebook
  • Wykop
  • Twitter
  • Blip
  • Śledzik
  • Google Bookmarks
  • Gadu-Gadu Live
  • Blogger.com
  • co-robie
  • Forumowisko
  • Kciuk.pl
  • LinkedIn
  • Drukuj

Komentarze: 5

  1. DMati pisze:

    Ooo bardzo fajny tutek!
    DMati ostatnio opublikował..[Drupal, WordPress] Usersnap – feedback jak u wujka GoogleMy Profile

  2. czech pisze:

    Świetna instrukcja, szkoda, że nie natrafiłem na nią, kiedy pierwszy raz przenosiłem wordpressa na inny serwer.

    Ale mimo to mam pytanie na które nie znalazłem odpowiedzi. Mianowicie kiedy zgrywam za pomocą total commandera obrazki z bloga, gubią się polskie znaki, przez co potem nie wyświetlają się one na blogu. Co zrobić, aby taka rzecz nie miała miejsca?
    czech ostatnio opublikował..BMW – od samolotów po samochodyMy Profile

    • Przyczyny dlaczego Total Comander tak robi nie znam. Akurat nie używam tego programu do przesyłania plików między serwerem a komputerem. Natomiast nazwy plików wrzucane na serwer powinny mieć tylko podstawowe litery i cyfry. Już w kilku różnych sytuacjach, kiedy ja lub ktoś inny wrzucał plik, w którym były polskie znaki to ten plik nie otwierał się. Ja stostuje taki schemat nazewnictwa, że tam gdzie ma być polski znak to zamieniam go na podstawowy, np. litera ą na a. Zamiast spacji wstawiam myślnik, bo spacje też nie powinny wystąpić w nazwie pliku.

  3. DMati pisze:

    @Paweł Protaś

    Myślę, że ten komentarz @czech to spam (patrz podlinkowana strona, przecie to zapleczówka).

    Co do plików to można to sobie ułatwić stosując wtyczkę „Filename to Latin” lub „File Renaming on upload”. Obie poprawią to co WordPress pomija + „File Renaming on upload” umożliwia dodatkowo kilka fajnych rzeczy jak dodanie adresu strony :)
    DMati ostatnio opublikował..[Triki i Hacki, WordPress] Długość tytułu wedle potrzebMy Profile

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge

Czemu służy to pytanie?